Allmänna villkor

Vi strävar efter att du som besökare och kund ska ha en bekymmersfri relation med oss. Här kan du läsa om våra allmänna villkor som gäller vid t.ex. besök på vår hemsida eller köp i vår webbshop. Du är varmt välkommen att kontakta oss på nedanstående uppgifter om du har några som helst frågor.

Hudvårdskompaniet Sverige AB
Sevedegatan 29, 598 37 Vimmerby
info@hudvardskompaniet.se

I fliksystemet nedan kan du läsa om våra villkor. Vi har delat upp det i kategorier så att det ska bli enklare för dig som besökare. Om du ändå vill läsa allt direkt klickar du på “Läs alla villkor här”.

Bästa hälsningar,
Gänget på Hudvårdskompaniet

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.
Ej uthämtade paket

Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om:

Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Integritetspolicy

Vi på Hudvårdskompaniet värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av ­dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på info@hudvardskompaniet.se

Hudvårdskompaniet Sverige AB, organisationsnummer 559085-2462, Sevedegatan 29, 598 37 Vimmerby är ansvarig för de personupp­gifter som vi behandlar.

Vilka personuppgifter vi sparar

Vi sparar kunduppgifter som namn, adress, e-postadress, telefonnummer, ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.

Nyhetsbrev

När man startar en prenumeration krävs att man fyller i förnamn, efternamn och e-post samt godkänner våra villkor.

Köp på hemsida

När man genomför ett köp hos oss krävs vissa uppgifter, så som namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Vi använder oss av Klarna som betalningsmetod, där kunden behöver godkänna deras villkor (läs mer här) och våra villkor (som du kan läsa om här). Kunden måste också intyga att denne läst Klarnas dataskyddspolicy som man kan läsa mer om här.

Vad personuppgifterna används till

Enligt GDPR får endast de personuppgifter som samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål” sparas. De måste även skyddas mot tredje part och behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den ”registrerade” (i det här fallet är den registrerade du).

Alla uppgifter som samlas in ska ha särskilda och uttryckligt angivna och berättigade ändamål och ska inte senare behandlas på ett sådant sätt som är oförenligt med dess ursprungliga ändamål. För att insamlingen ska anses vara laglig gäller (citerat från Dataskyddsförordningen) att antingen:

”a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.

b) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.

c) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.

d) Behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person.

e) Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.

f) Behandlingen är nödvändig för ändamål som rör den personuppgiftsansvariges eller en tredje parts berättigade intressen, om inte den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn.”

Ändamål – För att kunna hantera beställning och köp

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kredit­upplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp.

Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.

Ändamål – För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser

Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.

Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.

Ändamål – För att kunna hantera kundservice och reklamationsärenden

Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden.

Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.

Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.

Dina rättigheter

Rätt till tillgång

Du har rätt att utan kostnad begära ut ett så kallat registerutdrag från oss. I utdraget kan du ta del av den information som vi har sparad kring dig. Begäran av ett sådant utdrag skara göras skriftligen och vara undertecknad av dig. Du skickar sedan din begäran till MAILADRESS eller fysiskt till ADRESS.

Rätt till rättelse

Du kan när som helst att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör dig som person rättade.

Rätt till radering

Du har rättighet att när som helst begära att få dina uppgifter om dig som person raderade från vår databas.

Rätt till begränsning av behandling

Om du har gjort en anmälan kring att dina personuppgifter som vi har är felaktiga och även begärt rättelse, har du möjlighet att under tiden som utredningen pågår begära att tillgången till den datan som vi har om dig begränsas.

Rätt till invändning

Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. Du behöver i ett sådant fall specificera vilken behandling du invänder mot.

Läs om dina rättigheter

Du är även välkommen att läsa om dina rättigheter direkt på Datainspektionens hemsida här.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.
Ej uthämtade paket

Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om:

Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

När du utnyttjat din ångerrätt:

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du,

om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss

om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

Återbetalningsskyldighet:

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.

Integritetspolicy

Vi på Hudvårdskompaniet värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av ­dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på info@hudvardskompaniet.se

Hudvårdskompaniet Sverige AB, organisationsnummer 559085-2462, Sevedegatan 29, 598 37 Vimmerby är ansvarig för de personupp­gifter som vi behandlar.

Vilka personuppgifter vi sparar

Vi sparar kunduppgifter som namn, adress, e-postadress, telefonnummer, ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.

Nyhetsbrev

När man startar en prenumeration krävs att man fyller i förnamn, efternamn och e-post samt godkänner våra villkor.

Köp på hemsida

När man genomför ett köp hos oss krävs vissa uppgifter, så som namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Vi använder oss av Klarna som betalningsmetod, där kunden behöver godkänna deras villkor (läs mer här) och våra villkor (som du kan läsa om här). Kunden måste också intyga att denne läst Klarnas dataskyddspolicy som man kan läsa mer om här.

Vad personuppgifterna används till

Enligt GDPR får endast de personuppgifter som samlas in för “särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål” sparas. De måste även skyddas mot tredje part och behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt i förhållande till den “registrerade” (i det här fallet är den registrerade du).

Alla uppgifter som samlas in ska ha särskilda och uttryckligt angivna och berättigade ändamål och ska inte senare behandlas på ett sådant sätt som är oförenligt med dess ursprungliga ändamål. För att insamlingen ska anses vara laglig gäller (citerat från Dataskyddsförordningen) att antingen:

“a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.

b) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.

c) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige.

d) Behandlingen är nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person.

e) Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.

f) Behandlingen är nödvändig för ändamål som rör den personuppgiftsansvariges eller en tredje parts berättigade intressen, om inte den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn.”

Ändamål – För att kunna hantera beställning och köp

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kredit­upplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp.

Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.

Ändamål – För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser

Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet.

Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.

Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.

Ändamål – För att kunna hantera kundservice och reklamationsärenden

Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden.

Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden.

Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.

Dina rättigheter

Rätt till tillgång

Du har rätt att utan kostnad begära ut ett så kallat registerutdrag från oss. I utdraget kan du ta del av den information som vi har sparad kring dig. Begäran av ett sådant utdrag skara göras skriftligen och vara undertecknad av dig. Du skickar sedan din begäran till MAILADRESS eller fysiskt till ADRESS.

Rätt till rättelse

Du kan när som helst att utan onödigt dröjsmål få felaktiga personuppgifter som rör dig som person rättade.

Rätt till radering

Du har rättighet att när som helst begära att få dina uppgifter om dig som person raderade från vår databas.

Rätt till begränsning av behandling

Om du har gjort en anmälan kring att dina personuppgifter som vi har är felaktiga och även begärt rättelse, har du möjlighet att under tiden som utredningen pågår begära att tillgången till den datan som vi har om dig begränsas.

Rätt till invändning

Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. Du behöver i ett sådant fall specificera vilken behandling du invänder mot.

Läs om dina rättigheter

Du är även välkommen att läsa om dina rättigheter direkt på Datainspektionens hemsida här.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.